zondag 2 februari 2014

Oma doet aan ONTHAASTING  !   Maar nu even niet!

Vanaf de trein snel naar de  bus op weg naar de 3 kleindochters!
Iedere week maak ik die rit vanuit Leeuwarden naar Amersfoort en iedere keer valt het me weer op. Dat restaurant dat ik met de bus passeer met de naam "De onthaasting".  Ik moet er altijd een beetje om lachen want juist op deze dag doe ik niet aan onthaasting. Mijn planning is heel strak want ik moet er natuurlijk niet aan denken dat die kleine schatjes bij school staan en niet op tijd worden opgehaald. Er zit zelfs al een beetje speling in mijn planning voor als de NS kuren heeft.
Op andere dagen doe ik duidelijk wel aan onthaasting. Er hoeft namelijk niks en ik kan mijn dagen net zo indelen als ik wil  en ik moet zeggen dat ik er nu best wel van geniet.
Laat ik eerlijk zijn, als ik om me heen kijk en luister dan draait de Nederlandse economie voor een groot deel op oppassende opa's en oma's.
En ik doe mee! Op zo'n oppasdag is er geen ruimte voor onthaasting.
Het is al een hele onderneming om met drie kleine meisjes naar huis te wandelen. De weg van school naar huis gaat langs een drukke weg en soms is het een puzzel om het hele spul bij elkaar te houden. Er is immers zoveel afleiding onderweg. Maar als we dan heelhuids terug zijn uit school dan laten die schatjes me geen moment met rust.
Oma moet spullen komen kopen in hun winkeltje, verhaaltjes voorlezen, ruzies beslechten, billen afvegen, liedjes zingen, knutselen en tekenen en ga zo maar door. Gelukkig gaat de jongste van de drie 's middags nog wel een poosje slapen en dat is dan meestal het moment om met de andere twee te knutselen.
Bij droog weer gaan we ook even naar buiten.
Soms lopen we (met de jongste in de wagen) naar de Hema, om wat te drinken.
En ja hoor het is vaste prik dat daar dan gepoept moet worden. Grrrr.
Maar eerlijk is eerlijk, ondanks dat het een aanslag is op de energie van deze oma zou ze het voor geen goud willen missen.
Aan het eind van de middag komen de ouders weer terug en wordt er samen gegeten. Daarna breekt er een heerlijk moment aan. Midden in het avond spitsuur trekt oma haar jas aan, kust iedereen gedag en gaat op weg naar de bus, die haar naar het station brengt. Uitgezwaaid door de hele familie gaat deze oma onderweg naar huis! Uitgeteld zit ze in de trein. En voor de volgende dag zet ze geen wekker want dan gaat de grote "onthaasting" weer beginnen.

Oma Greetje





Ve

Geen opmerkingen:

Een reactie posten