maandag 23 december 2013

23 december 2013

De donkere dagen voor kerst!

We zitten midden in de donkerste dagen van het jaar.
Mijn remedie hier tegen is om het in huis gezellig te maken met veel licht.
De kerstboom staat dit jaar al vroeg en het geluid van de de kerst cd's
klinkt door de kamer. Heel wat waxinelichtjes worden gebrand.
Een paar keer per week ben ik al vroeg op pad om op te gaan passen op de kleinkinderen. 
Geen straf moet ik zeggen maar ik ga dan met het donker weg en kom terug als het al donker is.

Nu kreeg ik deze week een mooie les van mijn oudste kleindochter Noortje.
Ze kwam naar me toe lopen met een kleine plastic ster en ze zei: "Oma, dat is voor jou en je moet er ook een meenemen voor opa. Ik zal je even laten zien hoe het moet!" en ze liep met de ster naar de grote schemerlamp. Ze knipte de lamp aan en hield de kleine plastic ster er een poosje onder. Toen moest ik met haar mee naar de gang, waar het donker was en ...... ja hoor de kleine ster gaf licht.
Samen verwonderden we ons over de kleine plastic ster die zomaar opeens een lichtgevende ster was geworden.

Zonder dat ze het zelf wist heeft ze me weer een les geleerd.
Zo heel graag wil ik in mijn leven een beetje licht verspreiden. Er is immers zoveel duisternis in de wereld  ver weg en dichtbij.  En wie ben ik nu helemaal om dat te kunnen. Maar  opeens wist ik het weer. Ik kan een beetje licht verspreiden als ik steeds opnieuw een poosje ben in de aanwezigheid van Jezus, die van zichzelf zegt dat Hij "Het Licht voor de wereld is". Zijn licht valt dan op mijn leven en ik mag het weer reflecteren. 
Ik ben geen Mandela en geen Majoor Bosschhart en ook geen moeder Theresa. Ik kan in mijn eentje de wereld niet veranderen maar toch....     Noortje heeft het me laten zien!

En ik moest denken aan dat hele eenvoudige versje dat ik ooit op de zondagsschool geleerd heb:

                    Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht
                    Dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht
                    Laat ons dan op aarde held're lichtjes zijn
                    Jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn.

De ster van die kleine Noortje draag ik bij me.
En telkens als ik er naar kijk, thuis of onderweg dan weet ik dat ook mijn leven zinvol is. Dat ik een klein beetje licht om me heen mag verspreiden.

4 opmerkingen:

  1. Het in fijn dat je een ster bent en je straalt voor veel mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi waardevol cadeautje heb je van Noortje gekregen Zo kunnen we van die kleintje nog veel leren. Eenvoudige dingen die we als volwassenen vaak vergeten. Jij mag weten dat je een lichtje mag zijn voor heel veel andere mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je dat weer prachtig verwoord Greta, je hebt daar echt talent voor.
    Je leven is zeker zinvol, je bent immers voor heel veel mensen belangrijk en datgene wat je voor anderen betekent is van heel veel waarde. Jij in jouw klein hoekje en ik in't mijn!

    BeantwoordenVerwijderen